Onze laatste dagen in Thailand: ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Saar - WaarBenJij.nu Onze laatste dagen in Thailand: ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Saar - WaarBenJij.nu

Onze laatste dagen in Thailand: ayutthaya

Door: saar

Blijf op de hoogte en volg Saar

10 April 2017 | Thailand, Ayutthaya

Onze laatste dagen in Thailand: ayutthaya

na een kort nachtje, er om 5.30 uitgegaan. En zoals beloofd, werd het ontbijt m 6.00 geserveerd.
Toch maar een groot ontbijt, en na ons op de foto te hebben gezet, er met het ochtendgloren op de achtergrond,er heerlijk van genoten. Klokke 6.30 werd de auto voorgereden, en werden we naar het station gebracht. Nita had al gezegd dat de treinen niet zoals bij ons op tijd reden en trok er een bedenkelijk gezicht bij. De trein vn 7.00, komt nl helemaal uit het zuiden van Thailand Hat yai.
Dus dan is het niet zo verwonderlijk dat er enige vertraging kan zijn.
Na uitgebreid afscheid te hebben genomen, de spullen op het perron neergezet. Er zaten al best veel mensen, en ging gelijk even kijken of er misschien wijzigingen waren. Onze trein had nr 31, en zag tot mijn schrik dat de trein pas om 8.20 zou aankomen. Tel daarbij 3.10 hrs bij op, en we zouden onze andere trein van 11.00 missen. Wat nou??? ik meteen naar het loket, en liet de dame de kaartjes zien.
You want change? Vroeg ze. Ik dacht de kaartjes naar ayutthaya, maar zij doelde op die van 7.00.
Op dat moment ging de bel, er is een trein in aan tocht.
Ik vroeg: when?
En zij weer: NOW !!!! you want change?
Dus daar ging ze, als een gek nieuwe kaartjes uitgedraaid, op een rekenmachine gerateld, want het bleek dat dit goedkopere kaartjes waren. Ik kreeg 280bt in mijn hand geduwd, en de kaartjes, en met de woorden: NOW NOW ben ik als een gek weer naar frits gelopen.
Ik vertelde hem snel wat er aan de hand was, de rugzakken weer omgehangen en terwijl de trein binnen reed, wij hollend naar voren, want we hadden rijtuig 3 ( van de 13!!!). Ik kom die hoge trappen van de trein met die rugzak niet op. Fr moest me duwen om de trein in te komen.
En daar liepen we door het smalle gangpad heen, van wagon 4 naar 3. want voor de zekerheid waren we er maar eerder in gegaan.
Dus om 6.50 zaten we, nogal beduusd, in een 2e klas wagon met fan en ramen open tussen de thai.
Die 3 uur moest te doen zijn, want het was nog niet heet.
En zo geschiedde. We kwamen om 10.10 aan op Sam sen station. Koffie en een croissant gehaald bij de Family market, en terwijl het warmer en warmer werd, en onze t shirts natter en natter werden, kwam onze super airco trein om 11.00 p tijd aan, en konden we in een heerlijke koelte onze reis naar Ayutthaya vervolgen. We hebben heel veel geluk gehad dat het zo gelopen is, want anders hadden we onze trein echt gemist.
Van het station met de tuktuk naar Goodmorning by tamarind gegaan. Gelukkig moet je nu langs een loket die de prijs bepaalt, en word je geen oor meer aangenaaid. Echt een heel leuk, apart en kleurrijk guesthouse. Eerst flink bijgekomen, en later op onderzoek uit en kijken wat we ons nog van 11 jaar geleden herinnerden. Maar jongens wat is het warm. We kijken uit naar de chinese temperaturen!

Ayutthaya was bekend voor ons, we herkenden uiteraard het een en ander van 11 jaar geleden.
We hebben geprobeerd wat rond te lopen, maar dat is eigenlijk geen doen. Het is tegen de 40 graden, en we zweten als een otter. Binnen een mum van tijd zijn onze kleren doorweekt. We zijn dus extra vroeg opgestaan en met gehuurde fietsen een ronde gereden. Maar eigenlijk is het ook dan al te warm. Om 9.30 waren we bij het mooie boedha hoofd ingegroeid in de wortels van een boom.
Als ik nu naar de foto terugkijk, is het erger dn de foto na de halve marathon in Valencia.
We spraken 2 x met een nederlands stel die beiden net waren aangekomen: zij hadden zo’n last van de warmte. Je kunt dan nl de warmte niet kwijt, en krijgt allemaal uitslag/blaasjes.
Tijdens onze boottocht gisterenmiddag van 16.15-18.30 dreigde een braziliaanse onwel te worden (tegen flauw vallen aan) en is halverwege met de taxi teruggegaan naar hun questhouse. Ze kwamen nb uit Tennessee, dus die zijn de warmte toch wel gewend. Het was een “verkoelend”tochtje over de rivier, langs 3 mooie tempels. 11 jaar geleden waren we ook al bij de Wat Chaiwattanaram voor de mooie zonsondergang. Ten waren we aan de late kant, nu aan de vroege. Helaas.
Het stel dat terugging met de taxi, had het ons laten weten, met het verzoek het aan de schipper te zeggen. Die telde namelijk steeds het aantal hoofden voordat hij weer verder ging.
Dus wij het keurig verteld: 2 people with taxi, sick, not come back. En hij knikte en zei: 2 people, ok.
Dus toen iedereen weer aan boord was, werd er door 2 man geteld, en ja hoor, er werden 2 mensen gemist, en dus klommen ze de oever weer op om op zoek te gaan. Dus ik riep, nee het is OK, en tegen de rest op de boot, dat zij weg waren gegaan wegens ziekte.
Draait een van die knullen zich om en zegt: Are you a teacher?
Je had mijn gezicht moeten zien….. ja zei hij: because a teacher is always counting if everybody is still there.
Ik verduidelijkte nogmaals dat die man niet op zoek moest gaan, maar het kwaad was al geschied.
Frits kwam niet meer bij van het lachen, en die knul vroeg: am i right? En zijn vriendin weer helemaal trots dat hij zo’n geweldig inzicht had…… en gelukkig kwam er nog achteraan dat hij het niet verkeerd bedoeld had.
Toen de boot bij zijn eindpunt was gekomen, moesten de laatste 8 eruit, en werden we allemaal in een tuktukje gepropt, en vervolgens afgezet bij het hotel, en in ons geval bij onze fietsen.
‘s avonds weer heerlijk gegeten ergens, een leuk duits/chinees jong stel ontmoet, en met een goed gevoel terug gekeken op de tijd in thailand.
Nu ons opmaken voor 2 dagen reizen. Op de boot zaten 4 chinezen, en we vroegen waar ze vandaan kwamen. China? Nou, dat begrepen ze ook niet. Wj spreken het ws verkeerd uit, maar dan toch…..
dit gaan wat worden straks in China. We kijken uit naar het avontuur!
Alles is goed voorbereid en geregeld. De kaartjes van 4 van de 5 treintrajecten zijn succesvol aangekocht door Treinkaartjeschina.nl. Dus dat is ook een hele geruststelling.
We gaan het beleven. De temperaturen zijn in ieder geval zo’n 20 graden lager dan hier, dus dat wordt heerlijk verkoelend.
We willen jullie allemaal bedanken voor de lieve reacties op onze verslagen tot nu toe.
De volgende keer vanuit China!

• 10 April 2017 - 10:37

Ton En Annelies Van Rosmalen:

mooie verhalen,goede reis verder.

• 10 April 2017 - 10:56

Annette :

Veel plezier met het grote avontuur ! Te warm, daar kan ik me hier niet zoveel bij voorstellen...wel gisteren mooi voorjaarsweer en buiten gezeten. Leuk, de berichten !

• 10 April 2017 - 13:53

Hettie Grootmeijer:

Wat een avontuur!. Leuk om jullie reis zo te volgen. Jullie hebben het erg fijn, zo te lezen. Hier alles prima. Veel grtjs. Hans en Hettie.

• 11 April 2017 - 15:39

Brigitta:

Hoi lieve alletwee,

Ik ben weer bij met het lezen van jullie blog.
    Leuk avonturen beleven jullie en leuke mensen ontmoeten, wat is reizen toch leuk.
    En ja je hoofd is inderdaad meer tomaat dan na je halve marathon. hi, hi.
    Hier is het weer echt april weer. De ene dag lekker de andere dag wat minder.
    Heel veel plezier in China.
    Groetjes,
    Brigitta

• 13 April 2017 - 07:15

Maren:

Wat een mooie verhalen weer om te lezen, we reizen hier een beetje mee........
    Ben érg benieuwd naar jullie China-avontuur!
    Groetjes,
    Maren

• 14 April 2017 - 10:36

Marianne:

lieve vakantiegangers,wat een belevenis,wat een pret en o wat is het warm.Je schrijft het zo dat we alles op een afstand mee beleven.
    Zoveel mensen zoveel verschillende talen.Jullie genieten met volle teugen.veel liefs en een goede reis

• 14 April 2017 - 20:09

Maico:

iedere keer weer genieten van jullie belevenissen!Vooral de dolkomische(achteraf) situaties die ontstaan zijn een genot om te lezen en zijn heel herkenbaar. ik ben benieuwd naar de belevenissen in China.
    Groetjes maico

• 15 April 2017 - 00:16

Paul Eysink:

Be safe at all time, Have fun.
    Groeten vanuit New Zealand

Paul